Perusopetuksen tehostettu ja erityinen tuki
Tehostettua tai erityistä tukea saaneiden peruskoululaisten määrä
Suomessa erityisopetuksen piiriin kuuluvien lasten ja nuorten määrä on suhteellisen suuri verrattuna muihin länsimaihin. Erityisopetukseen osallistuvien määrä kertoo erityisopetuksen palveluiden tarpeesta, mutta myös palveluiden tarjonnasta. Erityisopetukseen osallistuvien määrä on lisääntynyt miltei koko 2000-luvun ajan. Perusopetuslain erityisopetusta koskevaa säädäntöä muutettiin 1.8.2011 alkaen, minkä jälkeen erityisopetuksen järjestämismuodoissa on käytetty käsitteitä tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tehostettu tuki koostuu esimerkiksi tuetusta opetuksesta ja oppilashuollollisista toimenpiteistä oppilaalle tehtyyn oppimissuunnitelmaan perustuen. Erityinen tuki koostuu erityisopetuksesta ja mahdollisista muista toimenpiteistä ja sitä annetaan joko muun opetuksen yhteydessä tai osittain tai kokonaan erityisluokalla. Tehostettua tai erityistä tukea saa noin 15 prosenttia perusopetuksen oppilaista. Vuoden 2011 lakimuutoksen jälkeen tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus on kasvanut vuosittain samalla, kun erityistä tukea saavien osuus on laskenut. Tehostetun tuen piirissä olevien oppilaiden määrä on kuviossa alimmaisena.
Koko maa: Tehostettua tukea saaneet yhteensä | |
---|---|
2011 | 17956 |
2012 | 27408 |
2013 | 35033 |
2014 | 40506 |
2015 | 45858 |
2016 | 49442 |
2017 | 54280 |
2018 | 59675 |
2019 | 65238 |
Koko maa: Erityistä tukea saaneet yhteensä | |
2011 | 44081 |
2012 | 41016 |
2013 | 39634 |
2014 | 39420 |
2015 | 40007 |
2016 | 41037 |
2017 | 43124 |
2018 | 45432 |
2019 | 48197 |