Oppilaiden mielipiteiden huomiointi koulussa
Peruskoulun 8. ja 9. luokkalaisten sekä lukion ja ammattioppilaitosten 1. ja 2. vuoden opiskelijoiden osuus, joiden mielestä oppilaiden mielipiteitä ei huomioida koulutyön kehittämisessä
Koulu on tärkeä nuorten kasvuympäristö, jolla on suuri merkitys aktiiviseen kansalaisuuteen kasvamisen mahdollistamisessa. Koulu voi toteuttaa tätä kasvatustehtäväänsä esimerkiksi oppilaskuntatoiminnalla. Pelkkä oppilaskuntatoiminnan määrällinen tarkastelu ei riitä, vaan oppilaille tulee syntyä kokemus siitä, että heidän mielipiteensä huomioidaan päätöksenteossa ja koulun arjessa.
Lähde
Peruskoulu | |
---|---|
2000 | 54.6 % |
2001 | 53 % |
2002 | 51.4 % |
2003 | 50.3 % |
2004 | 50.3 % |
2005 | 52.1 % |
2006 | 51.6 % |
2007 | 50.7 % |
2008 | 50.4 % |
2009 | 49.2 % |
2010 | 48.2 % |
2011 | 47.3 % |
2013 | 41.8 % |
2015 | 37.4 % |
Lukio | |
2000 | 43.1 % |
2001 | 38.9 % |
2002 | 41.2 % |
2003 | 37.5 % |
2004 | 37.2 % |
2005 | 38.8 % |
2006 | 38.7 % |
2007 | 38 % |
2008 | 35.3 % |
2009 | 36.5 % |
2010 | 35.4 % |
2011 | 33.5 % |
2013 | 29.1 % |
2015 | 26.2 % |
Ammattioppilaitos | |
2000 | % |
2001 | % |
2002 | % |
2003 | % |
2004 | % |
2005 | % |
2006 | % |
2007 | % |
2008 | 34 % |
2009 | 36.7 % |
2010 | 32.4 % |
2011 | 31.1 % |
2013 | 28 % |
2015 | 24.4 % |